STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Smart Vision School Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
(pełna wersja)
Data przyjęcia dokumentu: 01.04.2024 r.
Wersja obowiązująca od: 01.04.2024 r.
SPIS TREŚCI
- Nasza misja i wartości
- Zakres stosowania i cele wprowadzenia Standardów
- Bezpieczne relacje i zasady postępowania z dziećmi
- Ochrona danych i wizerunku małoletnich
- Bezpieczeństwo w środowisku cyfrowym
- Procedury reagowania na zagrożenia i krzywdzenie dzieci
- Zasady doboru i weryfikacji personelu
- Monitoring przestrzegania Standardów i ich aktualizacja
- Postanowienia końcowe i załączniki
1. Nasza misja i wartości
Głównym celem wszystkich działań podejmowanych przez Smart Vision School Sp. z o.o. jest stworzenie dzieciom i młodzieży poniżej 18 roku życia warunków do nauki i rozwoju w atmosferze bezpieczeństwa i zaufania.
Poprzez wprowadzenie pisemnych i przejrzystych zasad, określonych w niniejszych Standardach Ochrony Małoletnich (dalej: Standardy), zobowiązujemy się do podejmowania wszelkich starań, aby każdy małoletni uczestnik naszych zajęć czuł się w naszej szkole bezpiecznie, swobodnie i był chroniony przed wszelkimi formami przemocy oraz krzywdzenia.
Przyjęte Standardy stanowią szczególny środek ochrony dzieci, zgodny z wymogami ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Traktujemy Standardy nie tylko jako wypełnienie obowiązku prawnego, ale także jako wyraz naszego przekonania, że każde dziecko uczące się w naszej Szkole jest dla nas wyjątkową wartością, którą chcemy otoczyć opieką i wsparciem.
Wszystkie nasze działania realizujemy w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa oraz w oparciu o wytyczne dotyczące ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Korzystamy przy tym z naszej wiedzy, doświadczenia i stale podnoszonych kompetencji, aby skutecznie reagować na zmieniające się potrzeby i budować relacje oparte na szacunku i zaufaniu.
Nasze wartości wyznaczają kierunek wszystkich działań Smart Vision School i tworzą środowisko, w którym każde dziecko może rozwijać się bezpiecznie, z radością i w poczuciu akceptacji.
- Priorytetem jest dla nas ochrona dzieci przed wszelkimi formami przemocy i krzywdzenia. Wprowadzamy jasne procedury, które minimalizują ryzyko zagrożeń i umożliwiają szybką reakcję na niepokojące sytuacje.
- W centrum naszych działań znajduje się prawo dziecka do bezpieczeństwa, prywatności i ochrony przed krzywdą. Dbamy, by wszystkie nasze procedury i działania były zgodne z przepisami prawa oraz dobrymi praktykami ochrony dzieci.
- Kładziemy nacisk na dobre relacje między dziećmi a personelem, współpracę, wzajemny szacunek i zrozumienie potrzeb innych osób.
- Dbamy o to, by w naszej Szkole dzieci czuły się akceptowane, mogły wyrażać swoje emocje i myśli, a atmosfera sprzyjała otwartości i zaufaniu.
- W naszej społeczności każde dziecko ma prawo być sobą, bez względu na pochodzenie, płeć, zdolności czy inne cechy indywidualne. Promujemy równość i akceptację różnorodności.
- Szanujemy głos dziecka. Zachęcamy do dzielenia się swoimi myślami, emocjami i wątpliwościami, co pozwala nam w porę dostrzegać pierwsze sygnały ewentualnego zagrożenia.
- Chcemy, aby nasi uczniowie mogli rozwijać talenty, zdobywać nowe umiejętności i doświadczać radości poznawania, mając pewność, że otacza ich przyjazne i wspierające środowisko.
- Wierzymy, że nauka przez zabawę sprzyja naturalnej ciekawości dziecka i buduje w nim poczucie bezpieczeństwa oraz swobody bycia sobą.
- Każde dziecko jest inne. Pomagamy w odkrywaniu i rozwijaniu jego pasji, talentów i mocnych stron, towarzysząc mu w procesie nauki i samodzielności.
- Świat online to część codzienności dzieci. Uczymy, jak korzystać z niego odpowiedzialnie i bezpiecznie, aby chronić je przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami.
2. Zakres stosowania i cele wprowadzenia Standardów
Zakres Standardów
Standardy Ochrony Małoletnich w Smart Vision School obejmują wszystkie działania, które mają na celu zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego podczas uczestnictwa w naszych zajęciach.
Obejmują one w szczególności:
- zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami a dziećmi oraz pomiędzy dziećmi,
- procedury reagowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia,
- wytyczne dotyczące ochrony danych osobowych i wizerunku małoletnich,
- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu i współpracy z osobami dorosłymi mającymi kontakt z dziećmi,
- zasady bezpiecznego korzystania z Internetu,
- procedury monitoringu i aktualizacji Standardów.
Podstawy prawne
Standardy opracowano w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, w tym:
- Konwencję o prawach dziecka (1989 r.),
- Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej (1997 r.),
- Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
- Ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich,
- aktualne wytyczne Rzecznika Praw Dziecka i MEN,
- dobre praktyki w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Cele wprowadzenia Standardów
Celem Standardów jest:
- ochrona dzieci przed wszelkimi formami przemocy i krzywdzenia,
- stworzenie przejrzystych procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich,
- zapewnienie jednolitych zasad dla pracowników, rodziców i dzieci,
- promowanie świadomości i odpowiedzialności całej społeczności szkolnej w zakresie ochrony dzieci.
Słowniczek podstawowych pojęć
- Dziecko / małoletni – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
- Opiekun dziecka – rodzic, opiekun prawny lub tymczasowy.
- Pracownik – osoba zatrudniona w Szkole lub współpracująca w ramach umowy cywilnoprawnej, wolontariatu lub stażu.
- Krzywdzenie dziecka – każde działanie lub zaniechanie naruszające dobro dziecka, w tym: przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbanie, cyberprzemoc, przemoc rówieśnicza.
- Osoba odpowiedzialna – wyznaczony pracownik Smart Vision School, który nadzoruje realizację Standardów, przyjmuje zgłoszenia i prowadzi interwencje.
Filary naszych działań ochronnych
Wdrażanie Standardów opiera się na czterech filarach:
- Prewencja – zapobieganie sytuacjom zagrożenia poprzez edukację, jasne zasady i kontrolę środowiska.
- Reakcja – sprawne i zgodne z prawem podejmowanie interwencji w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia.
- Współpraca – ścisła współpraca z rodzicami, instytucjami publicznymi i organizacjami wspierającymi dzieci.
- Monitoring i ewaluacja – stałe doskonalenie naszych procedur w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i przepisy prawa.
3. Bezpieczne relacje i zasady postępowania z dziećmi
Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w naszej Szkole wymaga jasnego określenia zasad zachowania wobec małoletnich oraz między nimi samymi. Relacje w naszej społeczności szkolnej opierają się na szacunku, otwartości i odpowiedzialności dorosłych.
- Relacje personel – dziecko
- Wszystkie kontakty z dziećmi mają charakter profesjonalny i jawny.
- Indywidualne zajęcia lub rozmowy odbywają się w miejscu widocznym dla innych pracowników lub za ich wiedzą.
- Zakazane są wszelkie formy krzywdzenia:
- przemoc fizyczna (np. popychanie, szarpanie, bicie),
- przemoc psychiczna (np. krzyk, groźby, wyśmiewanie, ośmieszanie, obrażanie),
- jakiekolwiek zachowania o charakterze seksualnym lub romantycznym wobec dziecka,
- wykorzystywanie relacji zależności lub przewagi dorosłego.
- Komunikacja z dziećmi musi być:
- pełna szacunku i cierpliwości,
- dostosowana do wieku, dojrzałości i sytuacji dziecka,
- pozbawiona gróźb, wulgaryzmów i zachowań mogących wzbudzać lęk.
- Ochrona prywatności dziecka:
- informacje dotyczące życia osobistego dziecka lub jego rodziny są poufne,
- dokumenty i dane osobowe dzieci są chronione przed dostępem osób nieuprawnionych.
- Utrwalanie wizerunku:
- zdjęcia i nagrania dzieci mogą być wykonywane wyłącznie w celach edukacyjnych lub promocyjnych Szkoły,
- wymagają zgody opiekuna prawnego oraz – o ile to możliwe – dziecka,
- nigdy nie są wykonywane dla celów prywatnych pracownika.
- Kontakty poza szkołą i w sieci:
- Pracownicy nie nawiązują prywatnych kontaktów z dziećmi w mediach społecznościowych,
- Komunikacja służbowa odbywa się przez oficjalne kanały (e-mail, telefon służbowy, platformy edukacyjne),
- Spotkania poza szkołą mogą odbywać się tylko w ramach oficjalnych działań i za wiedzą przełożonego.
- Reagowanie na zagrożenia:
- Każdy pracownik jest zobowiązany natychmiast zgłosić osobie odpowiedzialnej wszelkie niepokojące zachowania wobec dziecka, zarówno ze strony dorosłych, jak i innych dzieci.
- Relacje dziecko – dziecko
- Szacunek i bezpieczeństwo emocjonalne
- Dzieci uczą się poszanowania wzajemnych granic, prywatności i własności innych osób.
- Zachowania agresywne, wykluczanie czy ośmieszanie są niedopuszczalne.
- Zakaz przemocy w każdej formie
- Obejmuje przemoc fizyczną, psychiczną, słowną, rówieśniczą i cyberprzemoc.
- Każdy przypadek przemocy lub podejrzenia krzywdzenia jest zgłaszany pracownikowi Szkoły.
- Rozwiązywanie konfliktów
- Zachęcamy do spokojnej rozmowy i wyrażania emocji w bezpieczny sposób.
- W sytuacjach trudnych możliwe są mediacje rówieśnicze lub rozmowy z udziałem nauczyciela.
- Świadomość możliwości uzyskania pomocy
- Dzieci wiedzą, do kogo mogą się zwrócić w razie problemu (wychowawca, nauczyciel, osoba odpowiedzialna).
- Otrzymują również informacje o zewnętrznych formach wsparcia:
- 116 111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
- 800 12 12 12 – Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka
- Równe traktowanie i akceptacja różnorodności
- Każde dziecko ma prawo być sobą i być traktowane z godnością.
- Dyskryminacja, wykluczanie czy obrażanie są sprzeczne z zasadami naszej społeczności.
4. Ochrona danych i wizerunku małoletnich
Zapewnienie ochrony danych osobowych i wizerunku dzieci jest jednym z filarów bezpieczeństwa w Smart Vision School. Wszystkie działania w tym zakresie są zgodne z obowiązującym prawem, w tym z RODO, ustawą o ochronie danych osobowych oraz ustawą o ochronie małoletnich.
- Ochrona danych osobowych dzieci
- Minimalizacja danych
- Szkoła gromadzi i przetwarza wyłącznie te dane dzieci, które są niezbędne do realizacji obowiązków dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Bezpieczne przechowywanie danych
- Dane dzieci są chronione przed dostępem osób nieuprawnionych, przechowywane w zabezpieczonych systemach lub szafach zamykanych na klucz.
- Zakaz nieuprawnionego udostępniania
- Dane dzieci i ich opiekunów nie mogą być przekazywane osobom trzecim ani publikowane bez podstawy prawnej lub wyraźnej zgody.
- Poufność informacji
- Pracownicy mają obowiązek zachowania poufności w odniesieniu do informacji o dzieciach i ich rodzinach.
- Ochrona wizerunku dzieci
- Zgoda na utrwalanie i publikację wizerunku
- Utrwalanie wizerunku dziecka (fotografia, nagranie audio/wideo) wymaga:
- pisemnej zgody opiekuna prawnego,
- a w miarę możliwości również zgody dziecka.
- Utrwalanie wizerunku dziecka (fotografia, nagranie audio/wideo) wymaga:
- Zasady wykonywania zdjęć i nagrań
- Zdjęcia i nagrania mogą być wykonywane wyłącznie w celach edukacyjnych, dokumentacyjnych lub promocyjnych Szkoły,
- Niedopuszczalne jest wykonywanie zdjęć i nagrań w celach prywatnych pracowników.
- Bezpieczna publikacja wizerunku
- Wizerunek dziecka może być publikowany na stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub materiałach promocyjnych wyłącznie w sposób nienaruszający jego godności i prywatności,
- Niedopuszczalne jest publikowanie treści, które mogłyby ukazywać dziecko w negatywnym, ośmieszającym lub zagrażającym kontekście.
- Prawo do wycofania zgody
- Opiekun dziecka ma prawo w każdej chwili wycofać zgodę na utrwalanie lub publikację wizerunku, a Szkoła jest zobowiązana niezwłocznie zaprzestać jego wykorzystywania w nowych materiałach.
- Odpowiedzialność pracowników i procedury bezpieczeństwa
- Każdy pracownik ma obowiązek:
- chronić dane i wizerunek dzieci,
- korzystać wyłącznie z zatwierdzonych kanałów komunikacji i przechowywania danych,
- nie przekazywać zdjęć ani nagrań dzieci na prywatne urządzenia lub do osób trzecich.
- Naruszenie zasad ochrony danych i wizerunku skutkuje:
- działaniami dyscyplinarnymi,
- a w poważnych przypadkach – odpowiedzialnością prawną zgodnie z przepisami RODO i kodeksu karnego.
5. Bezpieczeństwo w środowisku cyfrowym
Cyfrowy świat jest nieodłączną częścią życia dzieci i młodzieży, dlatego Smart Vision School przywiązuje szczególną wagę do edukacji w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu oraz ochrony przed zagrożeniami w sieci.
Naszym celem jest stworzenie środowiska, w którym dzieci mogą korzystać z nowych technologii w sposób świadomy, bezpieczny i odpowiedzialny.
- Zasady korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych
- Dzieci mogą korzystać z Internetu w czasie zajęć wyłącznie:
- w celach dydaktycznych i edukacyjnych,
- za wiedzą i zgodą nauczyciela lub osoby prowadzącej zajęcia.
- Urządzenia szkolne oraz sieć Wi-Fi są:
- objęte ochroną przed dostępem do treści nielegalnych i nieodpowiednich,
- regularnie aktualizowane i kontrolowane pod kątem bezpieczeństwa.
- Zabrania się:
- korzystania z Internetu w celach niezgodnych z programem zajęć,
- wchodzenia na strony zawierające treści przemocowe, pornograficzne, dyskryminujące lub nielegalne,
- udostępniania swoich danych osobowych osobom nieznajomym.
- Pracownicy Szkoły nadzorują korzystanie z Internetu i reagują na wszelkie sygnały zagrożeń.
- Reagowanie na zagrożenia w środowisku cyfrowym
- Jeśli zostanie ujawnione, że dziecko:
- otrzymało niepokojące treści w Internecie,
- padło ofiarą cyberprzemocy lub próby nielegalnego kontaktu (grooming),
- stało się celem wyłudzenia danych lub szantażu,
pracownik ma obowiązek:
- niezwłocznie poinformować osobę odpowiedzialną za ochronę małoletnich,
- zabezpieczyć dowody (np. zrzuty ekranu) w sposób zgodny z RODO,
- uruchomić procedurę interwencji zgodnie ze Standardami.
- W sytuacjach poważnego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka Szkoła niezwłocznie informuje odpowiednie służby (policja – 112).
- Zasady komunikacji online z dziećmi
1. Wszelka komunikacja elektroniczna z dziećmi odbywa się wyłącznie przez oficjalne kanały Szkoły (np. e-mail służbowy, platforma edukacyjna).
2. Zakazane jest:
- używanie prywatnych numerów telefonów i mediów społecznościowych do kontaktu z uczniami,
- tworzenie prywatnych grup i komunikatorów obejmujących wyłącznie dzieci i pracownika.
3. Każdy kontakt online musi być jawny i zgodny z celami dydaktycznymi.
6. Procedury reagowania na zagrożenia i krzywdzenie dzieci
Bezpieczeństwo dzieci w Smart Vision School wymaga natychmiastowej, zgodnej z prawem reakcji na każdy sygnał zagrożenia lub podejrzenia krzywdzenia dziecka.
Procedury reagowania mają na celu zatrzymanie krzywdzenia, zapewnienie bezpieczeństwa dziecku i wypełnienie obowiązków prawnych szkoły.
- Ogólne zasady postępowania
- Każdy pracownik Szkoły ma obowiązek reagować, gdy:
- podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone,
- otrzyma od dziecka lub jego opiekuna informację o krzywdzeniu,
- zauważy sytuację, która może stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia dziecka.
- Reakcja obejmuje:
- zapewnienie bezpieczeństwa dziecku w danej chwili (np. odizolowanie od osoby krzywdzącej),
- sporządzenie krótkiej notatki służbowej z opisem zdarzenia lub zgłoszenia,
- niezwłoczne poinformowanie osoby odpowiedzialnej za ochronę małoletnich.
- Poufność i ochrona dziecka:
- Informacje o krzywdzeniu są przekazywane wyłącznie osobom uprawnionym,
- Dane dziecka i okoliczności zdarzenia są chronione przed nieuprawnionym ujawnieniem.
- Procedury reagowania w zależności od źródła zagrożenia
Szkoła stosuje różne ścieżki postępowania w zależności od tego, kto może krzywdzić dziecko:
a) Krzywdzenie przez pracownika Szkoły
- Dziecko jest natychmiast chronione i oddzielone od osoby podejrzewanej.
- Zdarzenie jest zgłaszane osobie odpowiedzialnej i dyrektorowi Szkoły.
- W poważnych przypadkach (przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna) szkoła:
- powiadamia policję lub prokuraturę,
- odsuwa pracownika od kontaktu z dziećmi do czasu wyjaśnienia sprawy,
- uruchamia wewnętrzną procedurę dyscyplinarną.
b) Krzywdzenie przez opiekuna dziecka
- Zgłoszenie jest przyjmowane i dokumentowane.
- Osoba odpowiedzialna prowadzi rozmowę z dzieckiem w obecności pedagoga lub psychologa (o ile to możliwe).
- W zależności od sytuacji:
- wszczynana jest procedura Niebieskiej Karty,
- składane jest zawiadomienie do sądu rodzinnego o potrzebie wglądu w sytuację dziecka,
- w przypadkach przemocy – zawiadamiana jest policja lub prokuratura.
c) Krzywdzenie przez osobę trzecią
- Szkoła niezwłocznie zabezpiecza dziecko i dokumentuje zdarzenie.
- W zależności od charakteru zdarzenia:
- kontaktuje się z rodzicami/opiekunami dziecka,
- powiadamia odpowiednie służby – policję, prokuraturę lub sąd rodzinny.
d) Krzywdzenie rówieśnicze (dziecko – dziecko)
- Rozmowy prowadzone są osobno z dzieckiem krzywdzonym, sprawcą i ich opiekunami.
- Tworzony jest plan wsparcia dziecka pokrzywdzonego oraz – w razie potrzeby – plan działań naprawczych dla dziecka krzywdzącego.
- Jeśli zachowanie ma charakter czynu karalnego, szkoła powiadamia sąd rodzinny lub policję.
- Dokumentacja i rejestr interwencji
- Każde zgłoszenie lub podejrzenie krzywdzenia jest dokumentowane w:
- notatce służbowej,
- karcie interwencji,
- Rejestrze incydentów
- Dokumenty są przechowywane w sposób poufny i bezpieczny, dostęp mają wyłącznie osoby uprawnione.
- Współpraca z instytucjami zewnętrznymi
- Szkoła współpracuje z:
- policją i prokuraturą,
- sądem rodzinnym,
- ośrodkami pomocy społecznej,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
- organizacjami wspierającymi dzieci i rodziny.
- W sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia dziecka pierwszeństwo mają służby ratunkowe – należy dzwonić na numer alarmowy 112.
- Plan wsparcia dziecka po incydencie
1. Po każdej interwencji opracowywany jest indywidualny plan wsparcia dziecka, który może obejmować:
- rozmowy wspierające z wychowawcą i psychologiem,
- działania integracyjne w grupie,
- pomoc w odbudowie poczucia bezpieczeństwa i zaufania,
- w razie potrzeby – skierowanie do zewnętrznych specjalistów lub terapii.
2. Plan wsparcia jest omawiany z dzieckiem i jego opiekunem oraz podlega monitorowaniu do czasu stabilizacji sytuacji.
7. Zasady doboru i weryfikacji personelu
Bezpieczeństwo dzieci w Smart Vision School zależy nie tylko od procedur ochronnych, ale przede wszystkim od osób, które z nimi pracują.
Dlatego rekrutacja, współpraca i weryfikacja personelu odbywa się zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa.
- Zasady rekrutacji pracowników i współpracowników
- Każda osoba, która ma mieć kontakt z dziećmi w naszej Szkole, podlega obowiązkowej weryfikacji, obejmującej:
- sprawdzenie w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (zarówno w części jawnej, jak i z ograniczonym dostępem),
- uzyskanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw popełnianych na szkodę małoletnich,
- w przypadku cudzoziemców – dostarczenie dokumentów potwierdzających brak karalności w kraju pochodzenia.
- Kandydaci do pracy lub współpracy z dziećmi składają:
- oświadczenie o niekaralności,
- oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich i zobowiązanie do ich przestrzegania.
- W przypadku odmowy złożenia któregokolwiek z wymaganych dokumentów Szkoła nie podejmie współpracy z kandydatem.
- Wymogi wobec personelu
- Do pracy z dziećmi dopuszczane są wyłącznie osoby, które:
- posiadają odpowiednie kwalifikacje,
- zostały pozytywnie zweryfikowane pod kątem bezpieczeństwa,
- zapoznały się z zasadami bezpiecznych relacji i Standardami Ochrony Małoletnich.
- Każdy pracownik, przed rozpoczęciem pracy z dziećmi, jest zobowiązany do:
- podpisania oświadczenia o przestrzeganiu Standardów,
- udziału w szkoleniu z zakresu ochrony dzieci,
- zapoznania się z procedurami interwencji.
- Szkolenia i rozwój kompetencji
- Szkoła zapewnia regularne szkolenia z zakresu:
- ochrony dzieci przed przemocą i krzywdzeniem,
- rozpoznawania wczesnych sygnałów zagrożenia,
- reagowania na sytuacje kryzysowe i prowadzenia interwencji.
- Nowi pracownicy przechodzą szkolenie wstępne przed podjęciem obowiązków, a personel zatrudniony uczestniczy w szkoleniach cyklicznych.
- Zasady współpracy z osobami trzecimi
- Każda osoba z zewnątrz (np. prowadząca warsztaty, animacje, wydarzenia edukacyjne) przed uzyskaniem kontaktu z dziećmi:
- podpisuje oświadczenie o przestrzeganiu Standardów Ochrony Małoletnich,
- zapoznaje się z zasadami bezpiecznych relacji,
- w razie potrzeby przedstawia dokumenty o niekaralności.
- Współpraca z osobami, które nie spełniają wymogów bezpieczeństwa, jest niedopuszczalna.
8. Monitoring przestrzegania Standardów i ich aktualizacja
Skuteczność Standardów Ochrony Małoletnich w Smart Vision School zależy od ich regularnego monitorowania, oceny oraz dostosowywania do zmieniających się potrzeb dzieci, przepisów prawa i realiów funkcjonowania Szkoły.
- Cel monitoringu
Monitoring ma na celu:
- sprawdzenie, czy Standardy są realnie stosowane w codziennym funkcjonowaniu szkoły,
- ocenę, czy działania ochronne są skuteczne i adekwatne do potrzeb dzieci,
- identyfikację obszarów wymagających zmiany lub wzmocnienia procedur.
- Osoba odpowiedzialna za monitoring
- Za prowadzenie monitoringu odpowiada wyznaczony pracownik Szkoły – osoba odpowiedzialna za wdrażanie i przestrzeganie Standardów Ochrony Małoletnich.
- Do jej obowiązków należy m.in.:
- prowadzenie ewidencji szkoleń personelu (Załącznik nr 8),
- nadzór nad Rejestrem incydentów (Załącznik nr 9),
- przyjmowanie i weryfikacja zgłoszeń o potencjalnym krzywdzeniu dzieci,
- opracowywanie raportów z monitoringu.
- Sposób prowadzenia monitoringu
- Bieżąca kontrola – ocena realizacji Standardów podczas zajęć i pracy personelu.
- Okresowe przeglądy – nie rzadziej niż raz na dwa lata:
- analiza zapisów w Rejestrze incydentów i wniosków z interwencji,
- ankiety i rozmowy z personelem, dziećmi i opiekunami,
- sprawdzenie aktualności danych kontaktowych do instytucji wsparcia.
- Raportowanie – wyniki monitoringu są dokumentowane w formie raportu i przedstawiane Zarządowi Szkoły.
- Aktualizacja Standardów
- Standardy podlegają aktualizacji w przypadku:
- zmiany przepisów prawa,
- wystąpienia istotnego incydentu wymagającego weryfikacji procedur,
- po zakończeniu cyklu monitoringu i oceny skuteczności działań ochronnych.
- Zmiany w Standardach wchodzą w życie po ich zatwierdzeniu przez Zarząd Szkoły i poinformowaniu:
- pracowników,
- dzieci w formie skróconej,
- opiekunów dzieci.
- Upowszechnianie i dostępność Standardów
- Aktualna wersja Standardów jest:
- udostępniana w siedzibie Szkoły w miejscu widocznym i dostępnym,
- publikowana na stronie internetowej Szkoły,
- przekazywana rodzicom i opiekunom w formie elektronicznej na ich żądanie.
- Wersja skrócona dla dzieci jest przedstawiana w zrozumiałym i przystępnym języku, jest dostępna w sekretariacie Szkoły.
9. Postanowienia końcowe i załączniki
1.Wejście w życie i obowiązywanie Standardów
- Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich w Smart Vision School wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Standardy obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, wolontariuszy i stażystów mających kontakt z dziećmi w ramach działalności Szkoły.
- Każda osoba mająca kontakt z dziećmi jest zobowiązana do:
- zapoznania się z treścią Standardów,
- przestrzegania wszystkich zasad i procedur,
- podpisania odpowiednich oświadczeń
- Dostępność dokumentu
- Standardy są dostępne w trzech formach:
- pełna wersja w siedzibie Szkoły (w sekretariacie i u osoby odpowiedzialnej za ochronę małoletnich),
- elektroniczna wersja na stronie internetowej Szkoły,
- skrócona wersja dla dzieci – w przystępnej formie, wywieszona w Szkole.
- Podmioty współpracujące ze Szkołą, których działalność obejmuje kontakt z dziećmi, są zobowiązane do przestrzegania zasad określonych w niniejszych Standardach.
- Wersja skrócona dla dzieci
- Dzieci otrzymują wersję skróconą Standardów w formie:
- prostej instrukcji „Jak być bezpiecznym w Szkole i w sieci”,
- wywieszonej w sekretariacie.
- Wersja skrócona zawiera:
- prawa dziecka do bezpieczeństwa i poszanowania,
- zakaz przemocy i krzywdzenia,
- zasady zgłaszania problemów dorosłym w Szkole,
- numery telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
- Lista materiałów dodatkowych oraz ważnych miejsc wsparcia
WAŻNE NUMERY KONTAKTOWE:
- 112 – Nr alarmowy
- 116 111 – Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży
- 800 120 002 – Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
- 800 100 100 – Telefon dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
- 800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
OŚRODKI WSPARCIA:
W zależności od tego, z jaką sytuacją się zmagasz, możesz poszukać wsparcia i pomocy w podmiotach, które działają w Twoim regionie, takie jak:
- Ośrodki pomocy społecznej,
- Fundacje i stowarzyszenia działające na rzecz małoletnich,
- Komitety ochrony praw dziecka,
- Poradnie psychologiczno – pedagogiczne,
- Poradnie zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży,
- Punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w Internecie: Dyzurnet
- Załączniki do Standardów
Do niniejszego dokumentu dołączone są:
- Załącznik nr 1 – Osoby odpowiedzialne za wdrażanie i nadzór nad Standardami
- Załącznik nr 2 – Oświadczenia dla personelu
- Załącznik nr 3 – Rejestr szkoleń
- Załącznik nr 4 – Rejestr incydentów
🌟 Twoje Bezpieczeństwo w Smart Vision School 🌟
Hej! 😊
Chcemy, żebyś w naszej Szkole czuł(a) się bezpiecznie, ważnie i swobodnie.
Oto zasady, które pomogą Ci w tym każdego dnia:
- Masz prawo do bezpieczeństwa
- W Szkole nikt nie może Cię krzywdzić ani źle traktować.
- Masz prawo, żeby czuć się dobrze i bezpiecznie w każdej sytuacji.
- Szacunek i dobre relacje
- Nie wolno bić, wyśmiewać ani obrażać innych.
- Szanujemy siebie nawzajem i pomagamy sobie w trudnych sytuacjach.
- Jeśli ktoś łamie te zasady – zgłoś to dorosłemu.
- Bezpieczny Internet
- Nie podawaj swoich danych ani zdjęć obcym w sieci.
- Nie klikaj w podejrzane linki i nie rozmawiaj z nieznajomymi.
- Jeśli coś Cię w Internecie zaniepokoi – od razu powiedz dorosłemu.
- Gdzie szukać pomocy
Jeśli coś Cię martwi, boisz się albo ktoś Cię krzywdzi:
- Porozmawiaj z nauczycielem, wychowawcą lub osobą, której ufasz.
- Możesz też zadzwonić na:
- ☎ 116 111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
- ☎ 800 12 12 12 – Telefon Rzecznika Praw Dziecka
Pamiętaj: nie jesteś sam(a), zawsze znajdzie się ktoś, kto Ci pomoże. ❤️
- Jesteśmy tu dla Ciebie!
- Chcemy, żebyś mógł/mogła uczyć się, bawić i rozwijać swoje talenty w bezpiecznym miejscu.
- Jeśli kiedykolwiek poczujesz się źle – powiedz nam o tym. Razem rozwiążemy problem!